dinsdag 10 december 2013

Er zijn zo van die dagen...

Er zijn zo van die dagen, waarop ik zo kwaad ben... op de wereld, op mijn lichaam, op het onrecht en de machteloosheid.
Het is niet fijn om zoveel negatieve gevoelens te herbergen. Ik ben geen negatieve persoon. En toch regeerde dat gevoel gisteren weer.
Ik ben jaloers, op alle vrouwen voor wie het 'vanzelfsprekend' is, op al het leven in hun buik. Het is gemeen van me, en toch voel ik het.
Ik wil ook wat zij hebben, ik zou het nog moeten hebben en het is er niet meer.
Ik zou het nooit iemand toewensen een kind te verliezen. Ik gun iedereen een leven zonder dat verdriet. Maar het neemt niet weg dat ik zo ontzettend jaloers ben op die 'vanzelfsprekendheid'.
Ik ben niet meer naïef. Oh wat zou ik graag naïef zijn, en onbezorgd door het leven huppelen.

Dan zit ik in een brasserie tijdens de drukke middagspits en zie ik, tussen de vijfhonderd zwangere buiken om me heen, 3 vrouwen aan een tafel zitten. Een oma, haar 2 dochters, en haar pasgeboren kleinzoon, denk ik. Zoveel om dankbaar voor te zijn. En toch zie ik dat ze door iets enorm geërgerd zijn, alledrie. Ze staan op om door te gaan en de oma stapt naar de jonge ober om hem op vriendelijke, maar toch neerbuigende toon te zeggen dat ze het ' absoluut geen klasse vond dat hij zich niet kwam voorstellen aan de tafel bij aankomst en dat hij hen niet bedankt heeft toen ze wilden doorgaan. Dat was écht niet gepast, en nu zegt ze het hém, zodat hij zijn leven kan beteren, maar volgende keer stapt ze naar zijn baas!'
Dan moet ik zo hard op mijn lip bijten om niet te roepen: 'Mens, waar maak je je druk om?!'.
Waarom kunnen zoveel mensen niet inzien hoe gelukkig ze zichzelf mogen prijzen?
Je beseft nooit ten volle wat je hebt, tot je het kwijt bent.

Ik ben gewoon héél kwaad!
Loeiharde muziek in de auto om ten volle te voelen.
Ik heb het uitgesproken, ik heb het neergeschreven.
Het moest eruit.
Het lucht op.



2 opmerkingen:

  1. Zo zijn we als mens... Altijd maar zien naar wat we niet hebben. Ik moet dat soms ook denken Zenne... Kijk liever naar wat je niet hebt. Ik ben,soms ook kwaad op anderen die alles hebben, waar alles vanzelf lijkt te gaan. Waarom bij mij niet... Wat ik voel en verwerk staat ver af bij wat jij moet verwerken... Maar we zijn soms zo ondankbaar... Af en tie zijn die ondankbare gevoelens goed... Je doet dat goed meisje... Het is een heel gevecht tegen de oneerlijke wereld

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Herkenbaar ... helaas! Om een heel andere reden, maar ook ik weet hoeveel pijn het zicht van een bolle buik geeft. De angst dat iemand een zwangerschap aankondigt en de steek die je dan voelt in je hart ... :(!! Weinig mensen weten wat het is, maar het is pijn tot in het diepste van je hart. Mensen die zich druk maken om die dingen, zijn mensen die nooit iets meemaakten en als ze voor iets kleins staan, er niet tegen opgewassen zijn. Iemand zei ooit tegen mij: 'Je krijgt alleen wat je kan dragen ..' . Het gevoel dat je gigantisch veel bolle buiken ziet, betert wel na een tijd ... het hoort bij het rouwproces, denk ik. En je mag boos zijn, heel boos, want het is helemaal niet eerlijk! Hou je goed, Rebecca!! xxx

    BeantwoordenVerwijderen